Mariuca

Cind m-am mutat in cartierul acela chiar crezusem ca-l prinsesem pe Dumnezeu de picior. Locul merita intr-adevar toate superlativele.Verdeata, pomi, liniste.Cind am transportat mobila in casa care apartinuse unora ce emigrasera in alta tara am fost sigura ca acolo voi avea norocul unui trai linistit. Nu m-au interesat vecinii atita timp cit intre noi nu era mai mult decit o formula de salut. In rest, sa fie cu ale lor tot asa cum eu eram cu ale mele. Si totul a durat pina intr-o duminica dimineata cind visam -inca- cu gura intr-o ceasca de cafea. Cineva batea la usa. Ferm convinsa ca nu are cine sa ma caute pe mine am deschis. In prag era o femeie de vreo cincizeci si ceva de ani, mica de statura si indesata, cu un batic de un rosu spalacit legat neglijent peste parul vilvoi. Hainele rupte, ochii rosi, dira de singe ce se prelingea din buza superioara tumefiata intregeau tabloul la care asistam mai mult decit confuza. Nu ma dumiream ce e cu aratarea ce se protapise in fata mea.

-Cu ce va pot fi de folos? reusesc sa lalai si eu citeva cuvinte.

–Buna ziua, daca nu va suparati as vrea sa ma lasati sa dau un telefon..

-Poftiti!…ingaim eu fara nici o putinta de negatie.

I-am aratat aparatul si ea trecu pe linga mine lasind in urma ei o dira odorizanta ( si  inconfundabila) de balega de vaca si grajd.Forma un numar cu un gest scurt si repezit apoi isi lipi receptorul de ureche.

sa-l gasesti si fa bine si spune-i sa raspunda ca-l ia mama naibii daca n-o face !….Aaaa, acolo erai…auzi tu, sa vi iute acasa. Cum adica de ce ? M-a batut norata. Tu auzi ce zic ? Ori eu ori ea.

Si trinti receptorul in furca, isi indesa baticul peste par, veni la mine-n bucatarie si cu miinile in solduri ma privi grav. In momentul acela ma facusem mica in scaunul pe care sedeam.

-Eu ajung pina la militie. Nu pot sa ma las batjocorita in halul asta. Ce daca are bani acum si e ospatarita? Sa fiu eu bataia ei de joc ?…Faina bucatarie ai da-i prea mare….auzi la ea ! Sa sara la mine sa ma loveasca cu umerasul!!!! Da’ cum ai zis ca te cheama? Si dupa aia o inceput sa injure ca birjarii si sa-mi blasteme copilul, pe barbatsu , adica tata lu’ copilu’ ei!..M-ai inteles, nu ? Nu-i intreaga la minte. Si Lelea, adica barbatamiu tine cu ea. Tot mi-au spus mie vecinele ca sta cu ea dar nu le-am crezut. Mira-n pod, Mira sub pod, Mira-n pat, Mira sub pat…ma intelegi, nu ? Sau te pomenesti ca nu !

-Oh, ba da , stati linistita! ingaim si eu nestiind cum sa scot aratarea din casa mea.

-Eu i-am zis lu’ Lelea sa iasa odata in penzie ca nu mai razbesc cu nebuna da’ si cu asta n-ai cu cine discuta!

Se scarpina in crestet si val virtej pleca fara ca eu sa pot face gestul de-a o insoti pina la usa. Trinti usa in spatele ei si ma lasa in cea mai adinca nedumerire in care fusesem vreodata. De atunci, de vecina mea Mariuca, caci aflasem si cum o cheama am inceput sa aud din ce in ce  mai frecvent. Si ii auzeam mai ales glasul de soprana. Incepeam sa regret ‘oaza de liniste” pe care o parasisem pentru a ma muta in cartierul asta.Daca nu se certa cu vecinul de peste drum pentru ca omul a indraznit sa se uite in ograda ei, atunci se certa cu o batrinica la care a ridicat sucitoarea de intins taitei de-o facu pe biata batrina sa simta la cei optzeci de ani ai ei efectele benefice ale jogging-ului, daca nu se certa cu Lelea pentru ca minca prea mult ( si fie vorba intre noi , el era un firav de om)  atunci se certa cu fiul care spargea prea multi butuci in loc sa-i aduca ei apa ca sa-i iasa perfect sapunul din ceaun. Si incepeam sa ma gindesc la linistea mult dorita , liniste care se dusese pe apa simbetei, apa a carei existenta nu i-o contestam in momentele acelea. Ajunsesem sa ma feresc de Mariuca pentru ca , oriunde ma vedea, pe strada, in autobuz, in magazin ma acapara automat povestindu-mi de ultimele ei necazuri cu vecinii, cunoscutii sau mai putin cunoscuti. Ajunsesem s-o ocolesc ca pe-o ciumata si , nemairezistind , la un moment dat i-am spus ca nu ma intereseaza problemele ei. In acel moment o reala surpriza amestecata cu neincredere dar si cu viclenie am citit pe fata ei. Si, o buna bucata de drum, dupa ce i-am intors spatele i-am auzit glasul moralizator de soprana care imi certa tineretea si lipsa vadita de respect fata de virsta si de parul ei alb . Din ziua aceea am intrat in targetul format de cei carora trebuia sa le administreze portia zilnica de nervi. Porumbeii pe care-i cresteam ii mincau semintele din straturile cu rasaduri, albinele ii intepau vacile, gainile pe care nu mi le recunosteam (nu de alta dar nu aveam ce sa recunosc pt. ca eu nu cresteam gaini) ii rascoleau ei stratul cu praz, piersicul a trebuit taiat ca-i tinea umbra la gradina si alte chestii din astea marunte dar care te fac sa te gindesti ca Viata la tara cu siguranta nu e un roman scris de Duiliu Zamfirescu. Si toata povestea se intinse pina intr-o zi cind, la alimentara fiind si avind eu un mood excelent ca doar veneau parintii mei in vizita m-am ciocnit fara sa vreau de Mariuca. M-am retras politicoasa cedindu-i locul la casa. Imi intoarse spatele ignorindu-ma. Si ca o reactiune la actiune am considerat ca si spatele meu e frumos si m-am departat. N-am facut trei pasi cind o voce de soprana paraliza orice activitate avea loc la ora aceea in magazin:

-Auzi, te faci ca nu ma cunosti ? Parca nu stiu ce poama esti ! Trebuia sa ma lasi pe mine prima  la casa…asta din respect pentru virsta mea si parul meu alb. Ceeee ? Te faci ca nu auzi ? Si tu esti ca si fratemeu ? Imi intoarceti dosul ? Nu v-ar ajuta Dumnezeu cu toti sfintii lui….

Mi-am platit produsele cumparate apoi cu degetul mijlociu mi-am ridicat usor ochelarii pe nas  si i-am zimbit larg. Si asta numai si numai din respect pentru virsta  si pentru parul ei alb.

Ai ceva de spus ?

