Este Iosif Sava

Eram prea mica atunci cind, „Seratele” lui Iosif Sava, ocupind un spatiu orar in programele fostei televiziuni centrale (sau centralizate, ziceti-i cum vreti) bintuite a la long de omagii ale preaiubitilor poporului, ma trimiteau intr-o lume pe care nu o intelegeam. Si nu o intelegeam datorita lipsei acelei baze puse acasa si la scoala. 

Fiica a unor fii de tarani din inima Apusenilor si-a Baraganului, nu puteam sti ca Oda bucuriei se cinta si in alta parte decit in acel ritm al vietii ce-si derula cadenta intr-o monotonie care asigura traiul zilnic, si-mi vine sa zimbesc trist cind imi amintesc de frustrarile la care parintii au fost supusi pentru a pune o baza de plecare in viata copiilor lor. In acelasi timp, imi vine sa zimbesc la fel de trist cind imi amintesc de un invatator care-si preda ora de muzica, ajutat de-o vioara, si ea veche de cind lumea, si de-un arcus la care firele de par se rupeau, de cele mai multe ori, de degetele copiilor. Si tot a tristete zimbesc, cind ma invaluie, sardonic, amintirea orele de muzica predate de un profesor sictirit de un regim care-l scotea, impreuna cu elevii sai, la munca patriotica a unui cimp marcat de siruri halucinant de anemice de sfecla sau de porumb. 

Declicul, caci il pot numi in felul asta, s-a produs urmarind emisiunile lui Iosif Sava. Poate ca ceva in setarile mele de fiinta umana avea nevoie de muzica. Poate ca, asa a trebuit sa fie. Ei bine, de atunci si pina azi, au trecut 30 de ani, poate mai bine. Si, inca si azi, mi-e dor de vocea cu un timbru aparte, ca un tunet ce te facea sa uiti de tot ceea ce era rau in jur pentru a te ridica acolo unde, doar frumosul si arta pura poate sa te duca. Si nu numai atit. De la El am invatat ce inseamna talk-show-ul, dialogul in care schimbul de idei si analize era bilateral, de la El am invatat ce inseamna eleganta intr-o discutie chiar daca parerile sunt contradictorii pentru ca, Iosif Sava avea un mod unic de-a-si trata interlocutorul/invitatul. Si totul si toate erau produsul mintii unui om care-si respecta statutul(si implicit pe el insusi) remarcindu-se prin cultura si profesionalismul cu care aborda orice tema in emisiunile sale.

„Muzicieni pe acoperis” sau ” Variatiuni pe o tema de Chagall”? Nu cred ca mai are importanta atita timp cit opera Maestrului Sava e daruita umanitatii, culturii romane si universale, respectindu-si, chiar venerindu-si, Iasiul unde s-a nascut si radacinile iudaice. 
Si, cum ai putea vorbi despre Iosif Sava la trecut atunci cind, spiritul sau traieste prin cei care i-au fost elevi, interlocutori, discipoli, subalterni sau admiratori ? 
Iosif Sava exista prin universalitatea spirituala data romanismului arhaic din care s-a nascut pentru ca… El este Iosif Sava.
 Si nu pot incheia materialul asta daca nu inserez aici ultima linie din interviul acordat de Maestrul Sava, Ziarului de Iasi:
” Cred ca o discutie de 2-3 ore in fata televizorului, fara contrazicere, nu poate exista. Cred ca in ceea ce doresc eu – sa slujesc muzica – fara integrarea in alte discipline nu poate exista. Si de aici acuzele care mi se aduc ca neglijez muzica si umblu pe teritorii pe care nu pot fi literalmente decit un diletant. Caut sa inving asemenea idei, pregatindu-ma cit pot mai mult. Am si avantajul ca am frecventat zone antidisciplinare, ca, din copilarie, intrebarea zilnica pe care mi-o punea tatal meu era ce carte ai citit astazi si cite game ai facut. Am facut un liceu exceptional in care am invatat ca trebuie sa citesc in fiecare zi si n-am intrat in nici o simbata la nici un talk-show, cum ii spuneti dvs., la o serata muzicala, fara sa parcurg cel putin sase-sapte carti si fara sa stiu esentialul despre omul cu care discut, fie el medic, istoric, politician, muzician, plastician si asa mai departe. „
*
*
Linkuri de accesat :
Cine l-a ucis pe Iosif Sava, un editorial marca CT Popescu, via Gindul
*
Amintiri din blog: Prescurarita

2 păreri la “Este Iosif Sava

  1. Eram prea mica pentru a intelege ceva din emisiunile lui, iar dupa revolutie m-am lasat partata de valurile vietii si nu am mai avut nici timp, nici chef de serate muzicale. As cauta totusi inregistrarea unei emisiuni, pentru a intelege ce am pierdut.

    Apreciază

Ai ceva de spus ?

