Si a fost Ziua Armatei

  Motto: „Alte țări, națiuni, aviații și istorici nu obosesc în a-și elogia, pomeni și explica eroii aviatori, ai războiului ultim, în a-i onora în fel și chip. Iar noi nu le putem nici măcar publica jurnalele ori memoriile.
Ești liber astăzi, căpitane Șerbănescu, poți să pășești pe străzile Bucureștiului și ale țării dar ești un necunoscut. Este foarte târziu să te mai prezentăm, nu prea avem cui. Te-au ținut prea mult ascuns. Uite însă că o facem totuși, cine știe…”
Cornel Marandiucn – Orizont Aviatic
 
 

Bâzu , Alecu sau Horia? Probabil ca, pentru cei mai multi, nu inseamna nimic.Niste nume, colo, fara prea mare rezonanta. Nu vreau sa va impresionez cu povestile care stau in spatele acestor nume.
Sa spun atunci ca primul dintre cei trei a fost un aviator roman, unul dintre aviatorii militari de elita ai celui de-al Doilea Război Mondial, membru al familiei Cantacuzino si tatal romancierei Oana Orlea ? Poate ca nici asta nu spune prea multe. Sa mai zic ca a fost si pilot de curse, stabilind un record mondial la cursa Paris – Bucuresti? Sau ca a jucat si tenis si a fost si capitanul echipei de hochei pe gheata a Romaniei  la Campionatul Mondial din 1933 ? Nici asta poate ca nu va insemna mare lucru. Numele lui este Constantin Cantacuzino, zis si Bâzu.


Sa zic atunci ca, cel de-al doilea a fost un as al aviatiei de vinatoare romane in timpul celei de-a doua conflagratii mondiale ? In campaniile de la Stalingrad , Dnipropetrovsk si Mariupol a luptat alaturi de aviatia germana impotriva aviatiei ruse,  participind de asemenea la apararea regiunii petrolifere Ploiesti, impotriva aviatiei de bombardament americane. A fost comandantul Grupului 9 Vinatoare. In momentul caderii sale, era asul cu cel mai mare numar de victorii aeriene (47) din Fortele Aeriene Regale ale Romaniei. Numele sau este Alexandru Serbanescu iar Baza 95 aeriana de la Bacau ii poarta numele. Poate ca nici asta nu valoreaza prea mult.


Atunci, poate ca, un fost maior aviator al Fortelor Aeriene Romane, si el unul dintre aviatorii de clasa ai Armatei Romane si al celui de-al Doilea Razboi Mondial, poet si autor roman va va spune ceva?  Sau poate faptul ca, pentru extraordinare  fapte de vitejie din timpul celui de-al doilea razboi mondial a fost supranumit si Salvatorul Constantei  mai are acum vreo importanta ? Numele lui e Horia Agarici.

Poate ca, amintirile unora spun mai mult decit as putea eu culege, ca informatie, de prin ale lumii cufere cu povesti:
” Prima ciocnire intre aviatia de bombardament rusa si aviatia de vinatoarea romina s-a soldat cu umilinta aviatiei lui Stalin. Cica, dupa esecul rusilor, comandantul trupelor de aviatie de la Odessa a fost degradat si expediat in aceeasi zi in Siberia,la o uzina de armament,pilotind,culmea, un avion de transport. Simplu locotenent. Cauza ? Nerespectarea regulamentelor militare. Nu avea dreptu sa trimita bombardiere fara protectie de vinatoare. In apararea sa sint cablogramele codate prin care spioni din Constanta au anuntat plecarea escadrilei de vinatoare in alta directie pe linia Prutului. Asta la salvat de la o executie sumara.Deci Constanta era neaparata aerian. Artileria AA era fixata la Capu Midia si in Zona Agigea,ceea ce a facut ca bombardierele rusesti sa vina dinspre mare direct pe Constanta. Dar cea mai mare surpriza a fost aceea ca au fost atacati de un avion Hurricane MK,avion fabricat in Anglia ( sik ).Superioritatea lui s-a dovedit ulterior in Batalia Angliei unde au avut 65 % victorii aeriene in confruntarea cu aviatia germana ( care nici nu poate fi asemuita celei ruse. Un avion de temut. Viteza de peste 520km /h,altitudine de peste 11000 m,raion de actiune 1480 km si in primul rind cele 8 mitraliere Browning de 7.7 mm ( un uragan de foc,hurricane inseamna uragan ). Cu un pilot de teapa lui Agarici,cu un avion …culmea ,englezesc,si mult,mult singe rece,calcul si indrazneala……Constanta a rasuflat usurata. Nu mai vorbesc ca rusii au fost macelariti si naval,chiar in fata portului,la doar 32 km de oras. Cam in aceesi perioada. Astia erau rominii in 40,cei de azi,fara aviatie,o marina desueta, adunatura de fer vechi,armata redusa la 30.000 , ce sint mai mult aiurea prin lume,se mai si rastesc la Ursu rusesc ,care nu mai este ceea ce au fost in 40.
Azi am avea nevoe de alti Agarici dar si de alti guvernanti mai cu..Glagorie,vorba rusului ! „

Pina una alta, o lista a asilor aviatiei romane din cel de-al Doilea Razboi Mondial cred ca merita a fi pusa  in materialul asta….

 
 
Salutul militar e o comuna forma de exprimare a curtoaziei militare, asa ca, imi permit si eu(ca acei cavaleri medievali care-si ridicau viziera in semn de prietenie) sa-mi plec cuvintul in fata amintirii celor care nu mai sunt si sa-mi ridic palma la timpla, a salut si respect pentru cei care inca sunt.

 

3 păreri la “Si a fost Ziua Armatei

  1. Pingback: Amilcar | lt.mala

Ai ceva de spus ?

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s