1001 de discutii

O priveam pe femeia din fata mea si-mi puneam intrebarea fireasca … „ce-o determinase sa faca pasul asta” ? Era frumoasa, era desteapta, era cizelata, era sloboda la gura atit cit s-o faca sociabila pina la Domnu’ si-napoi, deschisa la minte si cu o putere analitica a situatiilor ceva de speriat. Prietenia noastra a inceput de la o cearta(a altora) si, pe undeva, simt ca ne completam. Dialogurile noastre, lungi si alambicate(la ceas de noapte) ramin, de cele mai multe ori, suspendate la granita dintre real si virtual.
Ma fascina lumea unde femeia isi ducea veacul cum, ma fascina dialogul nostru, incropit, de cele mai multe ori, in fuga sau in pripa. Nu stiu care ar fi continuarea fireasca a schimbul de idei si experiente. Se intimpla pur si simplu, fara nici un subiect prestabilit. Totul venea de la sine.

***

„- Daca ai stii cate povesti aud la femeile de aici cu ai lor barbati ! Asta ma face totusi sa ma gandesc ca e un popor cu barbati mai putin potenti si ca nu sunt toti tari in scula asa cum se lauda !
-Si sotul tau ?
-El e ok, e normal fata de ce-am avut initial. Ala ma rupea. Si era betiv rau de tot. Ma indragostisem ca proasta.
-Cum naiba te-ai legat de el ?
-N-am avut relatii stabile si asta datorita faptului ca eu confundam sexul animalic cu iubirea si devotamentul si iata ca masculii mei nu gandeau la fel ca mine. La sotul meu am gasit un echilibru.
-Slava domnului ca gasisi echilibrul intr-un musulman . Asa sa fi fost scris ?
-Poate ca da. Nu stiu. Aici am lumea mea. Am lumea mea in lumea asta.
-Eu cred c-o mulezi dupa a ta.
-Stii care-i treaba, Mala ? Cu sotul ma inteleg doar in chestii de familie si pat.
-Hai mai…Cum vine asta ?
-Suntem opusi cultural.
-Tu trebuie sa accepti asta, nu crezi ?
-Am acceptat asta demult…el are doar scoala primara, n-a citit un roman in viata lui si, daca ma intreaba cineva de ce m-am casatorit cu un astfel de om, n-as sti ce sa raspund.

-Chimia, soarta sau predestinarea?
-Habar n-am dar cred ca singurul raspuns ar fi ca, in ciuda faptului ca nu e un om cult, e frumos, familist, ma iubeste in pat….ma respecta si are morala lui, adica sa nu ma insele. Poate ca asta cautam. Daca luam unul care bea sau ma batea sau ma insela? Cu ce ma incalzea daca n-aducea mincare in casa dar purtam discutii filosofice?
-Te batea in stil filozofic bre…
-Glumesti desigur.
-Normal… de citeva zile ma cunosti, ia zi ?
-Stiam. Auzi, tu cu al tau ce viata ai? Filosofati?
-Hmmm…Poate n-am folosit eu cuvintul potrivit… Cunosti sensul filozofiilor pe tema vremii ?
-Cunosc. Macar e frumos ?
-Parca tu trebuia sa vorbesti !
-Te deranjeaza ?
-Habar n-am… Poate e incomod.
-Stiu… Le vad pe femeile de aici. Ele nu au nimic, nici experiente, nici termeni de comparatie. Ele isi stiu doar barbatul lor si atit. Unele mai calca pe linga si stiu la ce se expun cind fac asta dar, mai ales daca sunt descoperite. Multe sunt nesatisfacute si nici nu au avut cu cine vreodata. Habar nu au ce-i ala orgasm si cred ca cele doua minute ale barbatului lor e o marea nebunie. Bleah…
-Crezi in Dumnezeu ?
-Sunt ateu.
-M-ai naucit. Cum doamne iarta-ma te-ai maritat cu un musulman?
-Am avut probleme cu asta…si acum ma mai cert cu sotul.
-Banuiam. N-a incercat sa-ti impuna religia lui ?
-El stie ca sunt ateu, insa mai greu pricepe ideea. Ma lasa in pace. Mala, sa stii ca nu e greu sa fii intr-o lume musulmana.
-Nu-i greu ? Hai fii serioasa…
-Oamenii astia, daca nu erau musulmani, aveau o tara foarte civilizata. Ma refer la lumea de rind care nu accepta sa evolueze, cu idei preconcepute . Biserica isi spune cuvintul in tot si toate.
-Ce te miri ? In Romania sau in lume a fost sau e altfel ?
-Nu. In orice timp biserica a fost un instrument de asuprire a maselor. Uneori ma gindesc ca-s islamofoba. Alteori le vad si calitatile pentru ca le au si pe alea. Desi sunt amestecati, uneori stau si ma gandesc ca nouazeci si cinci la suta din femei sunt cu carpa aia in cap si striga 
 aproape in gura mare, sa le arati respect. Sincer, ma duc la scoala dupa copii, ma amestec in multimea de parinti si le observ. Put Mala, put. Femei care put si majoritatea cu moace de dobitoace. E inadmisibil desi posibil.
-Hai ca acum am prajit si eu peste si put a cherhana…Si eu care ma gindeam la baile alea ale lor care-s mirifice…
-Pai ele nu sunt innebunite dupa baile alea, dupa parfumuri sau deodorante. Tu asta ai crezut ?
-E vorba de sapun si apa in primul rind, ce naiba mai !
-Nu se respecta ca femei bai, nu e vorba sa ai cea mai scumpa rochie, dar respecta-te la naiba…
-Pffff…ma gindeam eu ca ce se vede-n filme e o alta realitate.
-Filmele??? Exista si realitatea aia. Sa-ti zic eu….alea cu basma nu se amesteca in viata turcoaicelor europence. Mai mult de o amicitie nu e posibil. Asta-i asa, mai mult de complezenta, intre neamuri sau vecini, ca in cazul meu.
-E ca un fel de tagma sau o casta in sine ?
-Poti sa-i zici si asa si se complac in toata treaba asta. Sunt uritite pentru ca nu au grija de ele si multe chiar n-ar fi urite, ca femei. Stind intre ele, imi dau seama ce bine e sa fii liber. Ele nici nu realizeaza asta pentru ca nu stiu dar nici nu vor ceva mai bun, nu riposteaza.
-Pot sa adun toate discutiile noastre intr-un material ?
-Poti. Sunt gindurile mele.
-La o adica, e experienta unei romance maritata cu un strain.
-Mala, lumea artistilor e foarte mica, e practic alta lume. Insa, marea lume a tarii, hmmmm …as fi vrut-o ceva mai occidentala. Noi, ca familie, suntem saraci. Munceste doar sotul, din cind in cind imi mai iau si eu cite ceva de lucru acasa ca sa mai suplimentam venitul desi el nu accepta. Aici e impamintenita ideea ca doar barbatul trebuie sa aduca totul in casa iar femeia sa fie casnica si sa creasca copii. Eu nu-s croita pe calapodul asta.
-N-a stiut sotu’ tau cu ce se leaga la cap !!!!
-Hahahaha…mi-o spune de multe ori. Mi-e atit de mila de el cind il vad cit munceste ! Seara cind ajunge acasa e frint de oboseala.
-De ce nu-ti iei un serviciu si tu ?
-Asta inseamna sa las copiii cu cineva si asta costa, plus de asta cea mica nu sta fara mine. Deocamdata. Vom vedea.
-De ce nu-i lasi cu neamurile?
-Exclus asta. Ei locuiesc in alta parte a tarii, undeva la tara. Mala, nu-ti inchipui ce conditii de trai sunt acolo. Am stat citeva luni la ei pina ne-am mutat in capitala dar n-as mai vrea sa locuiesc acolo. Nu-s oameni rai dar au mentalitatile lor din care nu-i poti scoate. Si mai e o chestie cu care nu ma prea impac… ei intre ei sunt neamuri. Majoritatea s-au inmultit prin consagvinizare si casatorii aranjate. Socrii mei sunt verisori si au aceeasi bunica.
-Hai lasa-ma !!!!
-Pe cuvintul meu, Mala.
-Sunt socata…. Hai sa te intreb ceva…
-Zii.
-Daca te-ai intoarce in timp, ai mai face mariajul asta ?
-Hmmmm..greu de spus. Am facut la acea vreme o nebunie maritandu-ma, mai ales ca nu eram ultima analfabeta din satul ‘Hartoape’, a fost o nebunie, a fost ceva irational iar o femeie normala nu facea asa ceva. Acum sunt intr-o cu totul alta ipostaza si nu mai conteaza. Important e ca am depaşit momentul.
-Ai tai ce spun ?
-Ai mei au viata lor. Tata e si el artist, a fost o singura data aici si e oripilat de viata asta plina de kitchuri. Prea mult sclipici si fake, zice el. Cind le-am spus socrilor ca vreau sa pun tablourile tatalui meu pe pereti s-au scandalizat. Sotul ma lasa-n pace si nu insista cu chestiile astea pentru ca-mi stie nebuniile. Si nu cer luna de pe cer, Mala. Vreau doar sa avem un trai civilizat. Atit si nimic mai mult.
-Absolut normal si firesc la o adica.
-Majoritatea sa stii ca sunt grandomani. Mobila din casa si mincarea e tot ce conteaza. Intelectul e pe undeva, un cuvint uitat si prapadit prin vocabular. Atit. Stii ce e ciudat aici ? Femeiustile astea se inghesuie la scolile de coran.
-Ce-s alea?
-Sunt lectii pe care le da cite o priceputa in ale coranului si organizeaza clase de curs in apartamentele lor sau in geamii.
-Pai are voie o femeie ca sa faca asta?
-Da, de ce nu? E intre femei si se organizaza discutii pe teme religioase, discutii in care ele invata si citesc coranul.
-Ma depaseste deja, sincer…
-Se vorbeste de religie si de atributiile femeii musulmane in societate si familie. Pina la un punct nu consider a fi un lucru rau dar se ajunge la fanatism cu chestia asta . Bai,mai trebuie un Atatürk aici…Interesant este ca, la un curs ca asta, se inscriu femeiustile, dar daca s-ar face un curs de invatare corecta a limbii turce, nema…. Acum s-au mai schimbat regulile si normele in scoli, sa vad ce va iesi. Invatatoarele de la scolile normale, sunt gagicute aranjate….nu dintr-alea cu basma pe cap, oricum e interzisa in scoli purtarea ei.
-Dar ele ca pedagogi stiu ce trebuie sa faca la scoala ?
-Daaaa, numai ca nu-i poti baga prostului in cap cu de-a sila, isi fac si ele datoria si sunt si multi copii intr-o clasa. La ai mei in clasa sunt aproape 40 iar invatatorul nu mai face fata. Nu-i de mirare ca e epuizat la finalul orelor. Sunt multi copii Mala. Neamurile deja ma preseaza sa mai fac unul. Am doi si nu mai vreau. Sa-si faca ele. E greu sa cresti un copil in conditii civilizate de trai.
– Poate ca pe ei nu-i intereseaza calitatea vietii.
-Scopul primordial al unei fiinte fara prea multa educatie este sa nasca copii pentru ca nu au alta ocupatie si nici nu-si doresc.
-Asta o poti numi simplu ca fiind un instinct de reproducere si atit.
-S-a promulgat acum o lege, avorturile s-au interzis daca ai mai mult de o luna de sarcina  acceptindu-se doar avortul terapeutic.
-Pai, de multe ori nici nu stii ca esti gravida pina-n 2 luni, ce naiba ….
-Asa am aflat eu la al doilea ! Mai, eu nu zic sa tot avortezi….dar sunt cazuri in care se intampla si daca te protejezi. Eu nu stiu daca as avea curaj sa fac avort dar, daca tot e s-o fac atunci sa fiu eu constienta de toata treaba asta si sa fie alegerea mea.

***

Greu de zis ceva vis-a-vis de cealalta lume. Greu de gindit macar la o alta viata intr-o alta lume pentru ca acolo e o cu totul alta lume. Si totusi, pe ea, ce-o determinase sa faca pasul asta si sa aleaga calea unei asa zise ‘singuratati’? Cum as fi procedat eu daca eram in locul ei ? As face eu la fel acum, daca as fi pusa sa aleg ? Greu de spus.



O părere la “1001 de discutii

  1. Pingback: 1001 de discutii -2 « lt.mala

Ai ceva de spus ?

