1001 de discutii -2

Am stat mult cu scrisoarea in mina privind hirtia usor mototolita, hirtie pe care, un scris stingaci, usor inclinat spre stinga, isi etala simplitatea. Cuvintele, la fel de simple, ma faceau sa inteleg pe deplin sensul unei vieti in acea lume dominata de alte reguli. Era poate, o alta perceptie a aceleiasi realitati . 

Si incepusem sa cred ca, un material scris nu cu mult timp in urma, ajunsese sub ochii Fatmei, fapt ce-o determinase sa-mi trimita o scrisoare, folosind atit de clasica formula de expediere a corespondentei. Ciudat … cum ciudat era raspunsul in sine.
N-am facut nici o corectura in text. A fost tradus si, la fel de simplu cum fusese scris, l-am transcris(poate ca, pe ici pe colo l-am adaptat unei limbi romane care sa nu deformeze stadiul brut al scrierii).
Si gindul, automat mi-a zburat catre cealalta femeie pe care-o cunoscusem, absolut intimplator si care-mi spusese si povestea ei de viata cum, tot automat m-am gindit la celelalte 1001 de discutii.
 
„Buna ziua,
Ma numesc Fatma, am 32 de ani si sunt casatorita de la varsta de 19 ani.Pana la maritis am locuit,cum e si normal, alaturi de parintii mei, intr-un sat din Turcia, la capatul Anatoliei. Am absolvit doar 5 clase, adica scoala primara, apoi tatal meu a hotarat sa nu mai continui scoala,de altfel la fel a procedat si cu celelalte surori ale mele.Cam aceeasi soarta au avut-o majoritatea fetelor din satul nostru,fiind varsta cand incepeam sa ne dezvoltam fizic,ne venea prima menstruatie si conform religiei,trebuia sa ne acoperim capul cu basma,ce sa va mai zic ca a sedea alaturi de baieti in clasa era privit drept un lucru rusinos,nepermis.Eu nu am suferit prea tare dupa ce s-a luat decizia in familia mea,nu eram singura si nici ultima,scrisul si cititul fiindu-mi suficiente chiar si in ziua de azi,n-am avut nevoie de mai mult si nici nu prea mi-a placut sa-mi chinui capul cu lucruri total nefolositoare, asa cum zicea si tatal meu.
 
Sa spun drept,mi-a fost foarte greu sa accept noul statut de fetita acoperita, am plans mult si initial  m-am opus,tatal meu a fost insa foarte vehement,ar fi fost o rusine in sat ca tocmai eu sa-mi arat parul si formele in public.İnsa m-am obisnuit,mama m-a trimis la cursurile de Coran,acolo am invatat rugaciunile , am invatat sa le citesc in araba, am invatat sa-mi fac ablutiunea,plus multe alte lucruri  ce au legatura cu   femeia musulmana.Vreau sa va spun ca aceste lectii mi-au priit foarte mult,acum n-as mai umbla necuviincios cum faceam inainte,n-as renunta niciodata la basma. İn sat femeia umbla imbracata cu fusta lunga(sau salvari infoiati),bluza cu maneci lungi si basmaluta cu modele, crosetata frumos pe margini, acoperind crestetul ,urechile si gatul,precum si umerii si sanii,iar cand merge la plimbare in afara satului sau prin oras ,de obicei isi pune si un pardesiu lung pe ea,asa e potrivit. 
 
Fac parte dintr-o familie nici instarita,dar nici saraca,ai mei muncind din greu sa ne intretina pe noi,trei fete si doi baieti. De altfel, noi copiii trebuiam sa participam obligatoriu la muncile agricole care insemnau culesul ardeilor iuti ,fasolei,cepei si alte legume,iar toamna,culesul maslinelor.Am invatat sa mulg vacile,sa fac mancare,sa crosetez,lucruri necesare in gospodarie.Satul nostru este destul de mare si de bogat fata de altele,gospodarii produc tot felul de produse cautate de strainii care le si cumpara:ulei de masline extravirgin,boia de ardei iute,pasta de ardei iute(doamne cata munca la ardeii astia,ne ardeau mainile saptamani intregi cand ii curatam de samburi si ii puneam pe terase la uscat),branzeturi cu condimente,sirop acru de rodii,sirop dulce din struguri(pekmez),etc.
 
Desi am muncit mult,sa nu credeti ca nu m-am si distrat ! Cu toate ca mama mea e o femeie foarte exigenta si umbla imbracata in cearceaf negru(acum au renuntat femeile la el, pentru pardesiu),ma mai lasa sa ma duc la nunti sau la petrecerea intre femei,cand imi vopseam degetele cu henna si dansam.Asta ar fi genul mai ‘extravagant’ de distractie pe care am cunoscut-o in copilarie.İn rest,la sfarsit de saptamna sau de sarbatori,ne adunam membrii familiei la masa si voie buna.İmi placea sa ascult povestile de viata ale femeilor proaspat maritate,dar am compatimit-o pe prietenea mea Sara pe care parintii au maritat-o la 12 ani. Virsta, in sat la noi, la maritis era 15-16 ani.Totusi,Sara a avut parte de un sot bun si dupa 9 ani nascu si primul copil si se declara fericita.Cate fete n-au fost insa batute de tatii lor ca nu si-au dorit mirele ales de familie,dar n-au avut incotro,intotdeauna tatal stie ce-i mai bine pentru copilul lui si credeti-ma ca n-am auzit apoi vreo mireasa care sa se planga de sotul ei,asa cum se intampla acum,cand femeile s-au emancipat chiar si la noi in sat si pun conditii,işi aleg singure mirii sau fug cu alti barbati.Mare rusine! Lumea a inceput sa se schimbe si acolo, din pacate. Cam in ritmul acesta a decurs viata mea pana la 17 ani,cand a pus ochii pe mine baiatul vecinului nostru.Tatal meu a aflat ca ai lui parinti ar cam fi dispusi sa ma ceara,dar s-a impotrivit,baiatul facand parte dintr- o familie prea saraca si lenesa. Am fost distrusa de gandul asta,dar noi am continuat sa ne vedem pe ascuns  si sa ne juram dragoste eterna,apoi am avut mustrari de constiinta pentru ca am comis un fapt imoral vazandu-ma cu un baiat fara permisunea tatalui(pe care oricum n-as fi obtinut-o,mai degraba m-ar fi omorat),chiar daca nu am facut nimic in afara sa ne sarutam.Ai mei au inceput sa se gandeasca sa ma marite deja,chiar am si avut cativa petitori.M-am bucurat insa ca tatal meu a  avut bunavointa sa ma lase sa-mi aleg pe cel pe care il doream,daca era dintr-o familie onorabila,bineinteles.Asa mi-am cunoscut sotul.
 
Obiceiul la noi este ca mama eventualului sot sa vorbeasca dinainte cu mama fetei,mama baiatului vine si anunta familia fetei de gandurile pe care le are,apoi tatal ei accepta sau nu.Noi nu suntem ca alte sate mai inapoiate in care mirii nu se vad decat in noaptea nuntii .Nu.Mi-am vazut sotul,a venit apoi cu parintii lui si tatal meu a acceptat mariajul nostru,deci eram de comun de acord.Atata tot,eram deja logoditi,peste un an am facut nunta si nu mi-am mai vazut viitorul mire decat o singura data pana la nunta,m-a vizitat inainte de-a pleca la İstanbul, unde lucra el de fapt.M-a impresionat cum m-a privit,un pic cam indraznet insa; desi satean de-al nostru,avea aere de istanbulez si mi-a placut si lantul lui de aur de la gat,ii statea foarte bine si cred ca atunci m-am indragostit si am si uitat de vechiul meu iubit.
 
Pana la nunta am avut multa munca in gradina,la culesul castravetilor,incat ziua mult asteptata m-a prins cu mainile umflate si innegrite de soare. La noi nuntile nu dureaza decat cateva ore,de obicei este ziua cand se face cununia religioasa. Cu o seara inainte femeile din sat si mireasa  petrec intre ele frumos,fara picior de barbat!! Este obligatoriu ca tanara mireasa sa fie virgina,mai sunt insa acceptate si casatoriile cu femei vaduve sau parasite. Punem muzica si dansam cat poftim,de multe ori pe ritmuri arabesti si de darbuca.,fara frica ca ne vor vedea barbatii formele mladioase,deoarece nu au voie sa vina in curtea noastra in acea seara,noi putandu-ne imbraca cum dorim,chiar fara basma,ne machiem si parfumam si e foarte distractiv.E un moment emotionant mai ales pentru viitoarea mireasa,se pregateste solutia de henna care este adusa pe tava, cu lumanari, de cateva fete nemaritate care vor impacheta degetele miresei cu ea(si o tine asa pana pielea se inroseste bine,apoi se spala si ii ramane cateva saptamani bune impregnata culoarea,se zice ca aduce noroc) ,ele cantand mereu Yuksek yuksek tepelere (pe culmi foarte inalte),cantec de despartire a miresei de mama,de tata,de familie.Credeti-ma ca e un moment foarte emotionant,mireasa plange si-si da seama ca trebuie sa plece din casa parinteasca si sa-si ia la revedere de la copilarie. A doua zi e nunta,mireasa imbraca traditionala rochie alba,bineinteles ca la noi in sat va avea si capul acoperit frumos in alb, primeste bani,aur,cadouri si urari de bine,este momentul cand mirii se afla impreuna in curte si pot fi priviti de toata lumea,barbati si femei,multumind musafirilor care vin sa-i felicite.Cand cununia religioasa e gata,musafirii au primit o gustare compusa de obicei din pilaf si fasole cu carne,zestrea fetei este incarcata in masina(tot ce are ea,de la canapele,frigider,rufe,perne,vase de bucatarie-asta daca nu le-a trimis si aranjat socrul mic inainte in viitoarea casa a miresei),iar mirii işi iau ramas bun de la parintii fetei in hohote de plans si se indreapta spre casa viitoarei mirese(de obicei la casa socrilor,fie ca  sunt in acelasi sat,fie in alta localitate, mirii instariti pot avea chiar  propia casa).Cam asa a decurs si nunta mea. 
 
Ne-am mutat la socrii mei,sotul dupa doua luni plecand in istanbul . Eu am ramas insarcinata si am plans de dorul lui,m-a lasat singura cu toate greutatile pe cap,timp de un an vizitandu-ma la cateva luni.Socrii mei aveau acasa 5 copii de casatorit,o fata si patru baieti,plus bunicii sotului care mi-au facut zile fripte,incat tanjeam dupa casa parintilor mei (avantajul era ca parintii mei erau in acelasi sat si puteam sa-i vizitez oricand).Atatea guri de hranit si ingrijit! Eu si soacra mea greu faceam fata treburilor casei,gradinii,preparatului mancarii,nu mai zic ce era cand veneau musafirii….İar starea mea era delicata,trebuia sa nasc.Credeti ca m-am odihnit cand am nascut? Nici pe departe! Doar doua zile am stat in pat cand am venit de la spital cu copilul,amarata ca sotul n-a putut veni la timp,cand am nascut.M-au si pus socrii la maturat,gradinarit,cu copilul dupa mine.Ce le pasa lor? Ce stiau eu?Soacra mea era sa nasca pe camp,imi tot zicea ca eu am fost norocoasa ca n-am prins vremuri grele ca ea.Tot ce-mi doream era sa plec la casa mea,ceea ce s-a si intamplat in cateva luni,ajutati de un cumnat sa ne punem zestrea in camion si sa ne gasim casa cu chirie(intelegerea fiind sa-l tinem si pe el cu noi un timp,deoarece lucra la aceeasi firma cu sotul meu).Neispravitul asta de cumnat,a fost singurul diferit dintre toti fratii lui, mai cu mot,si-a luat de nevasta o femeie ghiaura,deschisa ,mult prea deschisa pentru noi si au incercat sa locuiasca si ei la socrii,in casa pe care o parasisem eu deja in urma cu 3 ani cand m-am mutat in İstanbul.Dar iata ca femeia lui n-a rezistat si l-a convins sa se mute si ei la İstanbul si sa traiasca amandoi precum ghiaurii,au deja copii si se pare ca sunt mai fericiti. Ea are multa putere de convingere asupra lui si l-a schimbat total fata de cum il stiam noi inainte.Am avut eu destule divergente cu femeia asta , dar acum, lucrurile s-au potolit,ne vizitam si ne suportam.Pana la urma fiecare traieste cum doreste. Am incercat noi,cei din familia noastra,sa-i impunem conduita vietii de musulmanca dar n-a rezistat,n-a acceptat.Treaba ei,al ei e pacatul cel mare si ea va da socoteala la Judecata de Apoi in fata lui Allah.

 Viata in ditamai metropola m-a cam speriat la inceput. Ne-am asezat lucrurile in apartamentul pe care l-am gasit cu chirie, mi-am cunoscut vecinele si, fiind o fire prietenoasa,imediat m-am imprietenit cu ele. Dorul de sat m-a cuprins doar pentru o scurta perioada dandu-mi seama abia acum ce dulce e libertatea si comoditatea in apartament,fara gradina de ingrijit,vaci de muls,plus gurile socrilor de suportat zilnic.Am inceput sa schimb si cateva hainute, de la pardesiu am trecut la tunica,uneori fusta o inlocuiesc cu pantaloni,modele fiindu-mi femeile musulmance moderne ,de aici, de la oraş.

 Majoritatea timpului il petrec fie facand curat in casa,fie cu prietenele. De aceea sambata e o zi speciala,ne adunam si facem o cheta la persoana care urmeaza sa ia suma de bani in acea zi,fiecare vine de-acasa cu un anumit fel de mancare,radem,barfim ,mancam si bem un ceai fierbinte.İmi place ca fiecare coltisor al casei sa fie curat,dimineata mi-o petrec facand curatenie,stergand geamurile si pardoseala.Si ma declar o femeie fericita ! „

***

Ce mai puteam zice ? Aferim draga Fatma !

3 păreri la “1001 de discutii -2

Ai ceva de spus ?

