Invitatie la visare in 8 si 1/2

8 1/2Ma vad pusa in  fata unei invitatii adusa in virtual de Vienela, invitatie intr-un club diriguit de Mirela, club ‘de suflet’ as spune,  tinind cont de tematica propusa. N-am mai scris pina acum pe teme ‘la comanda’ asa ca, stingacia(poate) in alegerea celor mai potrivite cuvinte se va simti precum parfumul acelei seri de neuitat, parfum pe care l-au propus fetele spre a fi descris.

N-as sti cum sa definesc seara de neuitat cum, n-as sti daca mi-ar placea sa fiu parte din tot acel amalgam de trairi emotionale. Poate, daca as putea, mi-ar placea sa fiu doar acel spectator din primul rind care aplauda sau fluiera ceea ce se desfasoara sub ochii mintii si-ai sufletului. 
Intimplator sau nu, aseara, urmaream 8 1/2 (Opt si jumatate)al lui Fellini. Film de arta, autobiografic pina la un punct, de-o aritmetica emotioanala si emotionanta cum rar am intilnit in vreun film. De un realism care atinge dramatismul, bine punctat cu un umor grotesc si hilar pe alocuri, 8 1/2, avindu-l pe Mastroiani in rolul principal, m-a facut sa ma vad pe mine in acel film, m-a facut sa ma identific cu Guido Anselmi, un regizor aflat in plina criza inspirationala grefata(poate generata) pe/de una emotionalo-matrimoniala, cu flashback-uri de memorie, fantezii si vise fabulos intertesute cu realitatile si dorintele unui cvasi-existent triunghi amoros, cu prieteni-confidenti, cu personaje din trecut sau din prezent care intervin intr-un viitor incert, cu confuziile, nedumeririle si iluziile unor alegeri greu de facut si … cu tot tacimul la purtator cu care viata vine. Filmul are tot ce-i trebuie pentru a merita atentia spectatorului care va ajunge sa-si vada viata expusa pe un ecran de cinema si va pleca din sala cu un gust amar. Sau poate ca nu.
Poate ca nu intimplator, 8 1/2 e filmat in alb-negru, fiind perfect sustinut muzical de inspiratia de moment a lui Nino Rota. Desi e considerat a fi de avangarda, prin tema simpla, rupta parca din rutina zilnica insa excelent sustinuta de viziunea structural-regizorala felliniana, cu tuse de science fiction, filmul e unul dintre cele mai influente filme clasice fiind pozitionat pe un onorant loc trei la categoria cel mai bun film din istoria cinematografiei intr-un sondaj realizat in 2002.
Cred ca-n asta (con)sta magia sau parfumul unei seri de neuitat : sa fi spectator al unui spectacol in care ti se joaca propria viata, sa fi parte din acel triunghi actor-regizor-spectator stiind ca(poate) la final, fiecare-si va continua drumul propriu, un drum poate mai bun. 
Si, poate ca, tot la finalul filmului, asemeni celor doi magicieni care-si joaca rolul(imaginar sau imaginat), ajungi sa spui celebra replica „Asa nisi masa”, cu gindul departe, la acel „Anima”, ca limbaj criptic prin care poti sa-ti dezlegi anagramatele secvente ale propriei vieti. 
*
*
Material scris pentru ‘Clubul povestii parfumate’, tema zilei fiind ‘Parfumul unei seri de neuitat‘.

17 păreri la “Invitatie la visare in 8 si 1/2

  1. bine ai venit in Clubul nostru,ma bucur ca ni te-ai alaturat! 🙂

    parfumul serii tale este de neuitat transpusa fiind in acea emotie care te-a facut sa te simti „implicata” in film…
    interesante trairi si de ce nu,firesti…suntem in fond imaginativi,nu? 🙂

    Apreciază

    • Multumesc in primul rind lui Vi pentru invitatie si, nu in ultimul rind, si voua si slovei voastre pt. accept.
      Seara de ieri a fost intr-adevar un parfum de neuitat pentru ca 81/2 e un film care ‘marcheaza’ tot ce intilneste in cale… oameni, sentimente, cariere, etc. In momentul in care ai tangenta cu arta ajungi sa te confunzi cu un caracter sau personaj cinematografic sau, cel mult sa-ti vezi viata ca in film sau carte sau tablou. Si toate, fie pelicula, fie traire e ceva ce tine si de imaginar…Insa, vine firesc o intrebare: pina unde sa mergem cu imaginarul ?

      Apreciază

  2. Cu 8 1/2 al lui Fellini ai atins și tema de săptămâna trecută, Parfumul cinematografului. Doamne cât îl pot iubi eu pe Fellini, cât mi-e dor mie de La Dolce Vita alb-negru în sala de cinema…acolo, în sala de cinema, de Satyricon…de niște vremuri parfumate nostalgic, savuros, cu artă adevărată.
    M-a luat valul și am uitat buna cuviință: bine ai venit în clubul nostru,Mala! Sunt onorată de de prezența ta rafinat parfumată. O seară de neuitat îți doresc!

    Apreciază

    • Multumesc Mirela…si-o fac si-n numele slovei mele. Datorita ei am intilnit Oameni cum, uite, tot datorita ei, am intrat in lumea felliniana ca apoi sa ‘apar’ pur si simplu in clubul vostru cu povesti atit de parfumate.
      Eu sunt onorata de companie … sper sa nu dezamagesc.

      Apreciază

  3. Pingback: Parfumul unei seri de neuitat

  4. Pingback: Sub armura argintie | Iubesc Viaţa

    • A fost o seara magica intr-adevar…filmul ducindu-ma catre o introspectie in propria viata ca apoi, sa se aseze ordonat si frumos pe slova sau scriitura. Multumesc de vizita si pt. gindurile frumoase. O noapte de vis si tie, Lili !

      Apreciază

  5. Pingback: Parfumul serii « gandvis

  6. Si eu iti urez bine ai venit in Club!
    Sper sa ne citim si de acum inainte.
    Excelenta cronica facuta filmului! 8 si 1/2 este intr-adevar un fim unic si are un parfum la fel. Nu poate fi asemuit cu nimic altceva. Vorbesc ca mare iubitoare de film. Deocamdata fosta. Nu mai vad filme de mai bine de 2 ani dar nu fiindca as fi suparata pe ele 🙂
    O saptamana cat mai plina iti doresc!

    Apreciază

    • Cu mare placere si drag am intrat in club desi am simtit o teama nefireasca. Insa, citind materialele voastre, mi-am dat seama ca acelasi lucru ne leaga pe toti .. dragostea pt. cuvint sau slova. Si toate inhibitiile au disparut. Iar in privinta filmelor…eiii…si eu am fost consumatoare infocata de-un tort mare numit film. Acum, de cind virtualul m-a facut dependenta de el, au prietenii grija, din cind in cind, sa ma mai tina la curent cu ce e nou sau vechi toate…Si le multumesc. Multumesc pentru vizita si, cu siguranta ne vom mai auzi.

      Apreciază

  7. Bine ai venit! Bine te-am gasit!
    Candva, in tineretea mea, eram „ahtiata” dupa filme! As zice chiar ca le urmaream fara… discernamant. 🙂 Poate de aceea nu voi reusi vreodata sa povestesc despre un film asa frumos cum ai facut-o tu aici!
    Succese!
    Zile fericite!

    Apreciază

  8. Mulțumesc pentru invitația la film! Cu siguranță, e un film bun… Îmi place să mă uit la filme vechi…Numai să termin cu pregătirile pentru olimpiade…
    O zi plină de frumos și senin!

    Apreciază

Ai ceva de spus ?